2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
پیش بینی یک کارشناس از کاهش سرعت رشد شاخص بورس

پیش بینی یک کارشناس از کاهش سرعت رشد شاخص بورس

نبض تجارت :یک کارشناس بازار سرمایه پیش‌بینی کرد: با توجه به بازدهی بورس از ابتدای سال جاری تاکنون،‌ سرعت رشد شاخص بورس به احتمال زیاد کاهش می‌یابد.

به گزارش نبض تجارت و به نقل از ایرنا , سلمان نصیرزاده با تاکید بر اینکه هنوز نمی‌توان در رابطه با ریزش یا اتمام روند صعودی بازار نظر قطعی داد، افزود: این احتمال وجود دارد که بازار با توجه به بازدهی معقولی که از ابتدای سال جاری داشت با کاهش سرعت رشد مواجه شود و تا حدودی می توان گفت که اصلاح برای این روند بازار لازم است.

وی معتقد است، در کوتاه مدت صنایعی که دارایی محور هستند و با تجدید ارزیابی همراه خواهند بود مورد توجه سهامداران پر ریسک قرار می‌گیرند.

نصیرزاده با اشاره به کاهش سرعت رشد شاخص بورس گفت: اکنون وضعیت به گونه‌ای نیست که بخواهیم در انتظار ریزش بازار باشیم ولی بازار بعد از انتشار گزارش ۶ ماه شرکت‌ها در کوتاه مدت نیازمند اصلاح است.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: قیمت جهانی جذابیت خود را نسبت به یک سال گذشته از دست داده و شاهد کاهش قابل توجه قیمت‌ها بوده‌ایم اما با توجه به تحلیل های موجود افت بیشتر قیمت‌ها دور از انتظار است.

وی افزود: با توجه به اینکه دیگر بازارهای موازی با بورس در حالت رکود به سر می برند بنابراین اکنون این بازار به عنوان بازار جذابی برای سرمایه‌گذاران تلقی می شود.

این کارشناس بازار سرمایه به روند معاملات بورس در هفته‌ای که گذشت اشاره و بیان کرد: در هفته گذشته فاکتورهایی مانند قدرت جریان نقدینگی و سود انتظاری بازار از شرکت‌ها تاثیر ویژه‌ای را در روند معاملات و حرکت آتی بازار گذاشت.

وی با بیان اینکه در بازار هفته گذشته حجم چشمگیر معاملات سبب بهبود کیفیت معاملات شد، اظهار داشت: در پیش‌بودن گزارش شهریور ماه و ۶ ماه شرکت‌ها از جمله عواملی است که شرایط مطلوبی را بر روند معاملات شرکت‌هایی مانند گروه پالایشی، فلزات اساسی، دارویی و سیمان که از پتانسیل سودآوری بالاتری برخوردار هستند ایجاد خواهد کرد.

به گفته نصیرزاده، شرکت‌هایی مانند گروه ساختمان که دارایی محور هستند و همچنین گروه‌هایی مانند گروه خودرو که شامل تجدید ارزیابی بر دارایی می‌شوند شرایط مثبتی را در بازار هفته گذشته ایجاد کردند.

به اعتقاد این کارشناس بازار سرمایه، روند کلی معاملات بورس در هفته گذشته به جز یک روز که بازار تحت تاثیر مسایل سیاسی قرار گرفت، مطلوب بود.

پیش بینی معاملات بورس در هفته جاری

وی روند معاملات بورس در هفته جاری را مورد پیش‌بینی قرار داد و گفت: بازار در انتظار گزارش‌های ماهانه شرکت‌ها است، نوع عملکرد گزارش ماهانه شرکت‌ها در قدرت یا تضعیف رفتار معامله‌گران بسیار موثر است.

نصیرزاده خاطرنشان کرد: نرخ فروش شرکت‌ها به خصوص در گروه فولادی و پتروشیمی تحت تاثیر قیمت جهانی و رکود تقاضا در بازار داخلی کاهش پیدا کرده است.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه تا امروز نسبت به دو ماه گذشته گزارش‌های چندان قوی را از شرکت‌ها شاهد نیستیم، گفت: رفتار بازار در معاملات هفته جاری چندان هیجانی و مثبت نخواهد بود و ممکن است که تا حدودی شاهد  تضعیف روند معاملات بخشی از شرکت‌ها که گزارش چندان مثبتی را نداشتند شاهد باشیم.

وی به کندتر شدن سرعت رشد بازار تا دو هفته آینده اشاره و بیان کرد: نکته ای که در روزهای گذشته وجود داشت کاهش ارزش معاملات است، این موضوع را باید رصد کرد که آیا در هفته جاری این موضوع ادامه دار خواهد بود یا خیر، چراکه رشد بازار با جریان نقدینگی رابطه مستقیمی دارد.

نصیرزاده گفت: از دو هفته آینده باید منتظر گزارش ۶ ماه شرکت‌ها بود که احتمال دارد بازار یک حرکتی را بر شرکت‌های سودمحور داشته باشد و در مسیر رشد قرار بگیرند.

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.